Remote Viewers

paranoias en general

Comunicat

Un col·lectiu d’autors de literatura infantil i juvenil catalana han convocat un acte per al pròxim 23 de març, dimarts, a les 19.00 h., a la seu del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Catalunya, Rambla de Catalunya, núm. 8, de Barcelona, per presentar un Manifest en relació a la creixent reutilització del llibre d’autor, considerat com a llibre de text, que s’està fent cada vegada més en els centres educatius. La intenció de l’acte és recollir el major nombre possible de signatures dels escriptors i escriptores que s’adhereixin al Manifest per fer-lo públic i presentar-lo al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

A continuació us poso el manifest:

Davant dels esdeveniments que la nostra societat cultural està vivint en els darrers temps considerem que és hora que els escriptors catalans es posicionin i facin sentir la seva veu, lluny de qualsevol influència. La generalització del llibre electrònic i la indefensió de l’autor davant d’un complex entramat d’interessos editorials, culturals i econòmics així com la socialització dels llibres ens obliga a prendre partit i a fer de la nostra expressió un crit d’alerta. Mentre el teixit editorial determina l’actuació dels uns i dels altres aquest manifest defineix l’opinió dels signants en l’afer de la socialització.

El Departament d’Educació, a través de la Resolució EDC/1434/2005, ha regulat un programa cooperatiu per al foment de la reutilització de llibres de text i de material didàctic. En considerar l’obra literària inclosa en aquest “material didàctic”, o senzillament un llibre de text més, i afavorir la reutilització  o “socialització” dels llibres d’autor, assoleix un seguit de despropòsits que els escriptors signants denunciem en aquest

MANIFEST

1. La reutilització de l’obra literària no només afecta el teixit econòmic d’aquest país (impressors, editors, llibreters)  sinó que afecta l’àmbit de la creació, en general, i  el de la formació de l’alumnat, en particular.

1.1. El llibre és l’únic suport, per sobre d’altres com les tecnologies de la informació, que a més de subministrar entreteniment és capaç de nodrir la intel·ligència del lector i afavorir en ell capacitats com la imaginació, la concentració/atenció…, d’enriquir el seu vocabulari, de fer-li millorar l’escriptura…; a més de facilitar la reflexió i el debat,  sempre des del gaudi personal i de l’expressió de la pròpia llibertat.

2. La recomanació lectora d’un llibre que és propietat del centre invalida la lectura com a obra de gaudi en el moment que la situa com a obligació i l’equipara a un llibre de text. Des del moment que l’Obra Literària és lliurada pel mestre, i és gratuïta, s’estableix una segona interpretació: si ja són a l’aula, per què hem d’anar a la llibreria a comprar  altres llibres?  Tard o d’hora ja arribaran al centre. A més hi ha un altre factor a tenir en compte: tot allò que és gratuït acaba perdent valor, com deixa clar la dita “Bé del comú, bé de ningú”.

2.1. El fet en si va contra els principis fonamentals de l’animació lectora. Com direm a pares i alumnes que la lectura ha de ser per plaer, i no pas per obligació?  La part afecta el tot: convertit el llibre en un acte obligatori s’extreu  -en el cervell de l’alumne-  la conclusió que tots els llibres posseeixen una finalitat educativa. Es considera el llibre com a material escolar: ¿i qui vol més material escolar per al seu lleure?

2.2. Si només es llegeix allò recomanat a l’escola, no s’estarà obstruint  la creació de futurs lectors, en el moment que s’alliberin de la recomanació? En lluita amb la televisió, els ordinadors personals, els videojocs…, la lectura, un acte passiu i constructiu que enriqueix la imaginació, té totes les de perdre.

2.3. La compra d’obra literària per part del lector, si es produeix, quedarà limitada a aquelles obres que van precedides d’un gran aparat publicitari, a best-sellers procedents de pel·lícules i de sagues, o a aquelles imitacions d’èxits que creixen com bolets i que solen tenir una qualitat literària ínfima.

2.4. Cal desvincular l’obra literària de la prescripció acadèmica, relacionar-la amb el plaer individual, lligar-la al lleure i no pas al deure. Circumscriure la literatura a l’àmbit escolar no l’afavoreix com a eina de gaudi. Una obra literària no es un llibre de text, sinó de creació.

3. Com els direm, tant als joves com als adults, que han d’anar fent la seva pròpia biblioteca? Cal educar-los, des del principi, en la creació d’una biblioteca personal.

3.1. L’Obra Literària no és llibre de text, sinó obra de creació, com hem dit anteriorment, per tant ha de poder ser subratllada, anotada i particularitzada pel lector per tal de convertir-la en un mitjà d’expressió personal.

3.2. Com els direm que, el llibre llegit, el poden rellegir més endavant perquè amb l’edat en canvien la comprensió, la interpretació, en definitiva, les lectures que en fem?

3.3. La bona literatura pot ser llegida per qualsevol membre d’una família, sense importar-ne edat. Negar el llibre a l’alumnat és negar-lo al grup familiar.

3.4. A la unitat familiar: si la família comparteix el visionat un dvd, per què no pot compartir la lectura d’un llibre, sigui en veu alta sigui comentant-ne els continguts un cop llegit individualment?  L’intercanvi informatiu-emocional entre pares i fills en allò del “què llegeixes” afavoreix les relacions familiars.  Si a gairebé ningú no li importa gastar-se 20 euros en una pel·lícula, com pot ser que siguin significatius els 7 o 10 euros d’un llibre infantil o juvenil? Tan poc respecte hi ha per l’obra de creació?

4. Si es van arraconant els escriptors dels circuits escolars, si la venda de llibres d’autor disminueix dràsticament a causa de la socialització, els escriptors – ventafocs del procés editorial-  abandonaran, farts, la creació. O canviaran de llengua, per buscar un mercat més ample i més generós. Qui sap si la literatura catalana no haurà d’acabar nodrint-se en el futur només de traduccions?

4.1. És més fàcil potenciar la creativitat afavorint les circumstàncies de l’entorn que intentant aconseguir que la gent pensi d’una manera més creativa. La lectura, des del gaudi, ens converteix en creadors; una lectura percebuda com a obligació ens converteix en esclaus.

4.2. Les aportacions dels estudiosos de la creativitat fan un esment especial al fet pel qual descobertes científiques rellevants al segle XX haurien estat inconcebibles sense la xarxa intel·lectual i social que va impulsar els seus creadors tot estimulant-los el pensament i, després, difonent-ne les innovacions. El Departament d’Educació, que hauria de vetllar per bastir un entorn creatiu per a infants i joves, els priva, amb aquesta mesura del tot irreflexiva, del substrat literari necessari per a convertir-los en éssers creadors i puntals del nou segle.

Altres

Per aquestes raons, i per moltes d’altres que n’hi podríem afegir, els signants demanem que ES DEFINEIXI CLARAMENT QUÈ ÉS UN LLIBRE DE TEXT I QUÈ MATERIAL DIDÀCTIC, I QUE SE N’EXCLOGUI CLARAMENT EL LLIBRE D’AUTOR O LLIBRE LITERARI.

Ho signem a la ciutat de Barcelona, el dia 23 del mes de març de l’any  2010

Pere Martí i Bertran és professor de l’IES Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès (Barcelona). Ha publicat articles i ressenyes majoritàriament relacionats amb la docència i amb la literatura infantil i juvenil. També és traductor, assessor literari i autor de literatura infantil i juvenil.

Jordi Folck és professor de creativitat,  redacció publicitària, estratègia i conceptualització a les universitats URV, UAB i ESRP (UB) i doctorant de comunicació audiovisual i publicitat. Com a escriptor ha publicat catorze novel·les adreçades a infants i a joves. També es fotògraf i actor.

Març 10, 2010 - Posted by | Noticias

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: